POVAŽSKÁ BYSTRICA. Portál Odkazprestarostu.sk. môžu odvčera využívať už aj obyvatelia Považskej Bystrice. Umožňuje obyvateľom nahlásiť problémy, ktoré ich v meste trápia, jednoducho a rýchlo.
Aktuálne a rýchlo
Obyvatelia môžu podnety posielať buď priamo cez webovú stránku www.odkazprestarostu.sk alebo prostredníctvom mobilných aplikácií, ktoré sú v súčasnosti dostupné pre všetky operačné systémy – iOS, Android aj Windows. „S mobilnou aplikáciou nosíte vlastne samosprávu vo vrecku. Stačí nafotiť čo vás trápi na ulici a hneď to odoslať. Samospráva tak získava rýchlu informáciu o akútnych problémoch, ktoré treba riešiť.“ hovorí Ctibor Košťál z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI), ktorý portál prevádzkuje. Dnes je k dispozícii pre viac ako 1,1 milióna obyvateľov a samosprávy ho môžu využívať zadarmo.
Pre komunikáciu samosprávy a obyvateľov
Užívatelia najčastejšie nahlasujú problémy týkajúce sa kvality ciest a chodníkov, dopravného značenia, a neporiadku či znečistenia životného prostredia. „Okrem riešenia aktuálnych problémov, portál zvyšuje transparentnosť, keď každý môže sledovať komunikáciu medzi samosprávou a občanmi, ale aj medzi samosprávami a ďalšími subjektmi, ktorí do riešenia problémov vstupujú. Rovnako pomáha občanom zorientovať sa v kompetenciách samosprávy,“ hovorí Košťál. Dodáva, že obyvatelia neraz nemajú vedomosť, kto je kompetentný ich problém riešiť, kedy ešte môže zasiahnuť samospráva a kedy už túto možnosť nemá. „Zverejnením komunikácie medzi úradníkom a obyvateľom sa o konkrétnom probléme a jeho možných riešeniach dozvedia ďalšie stovky obyvateľov. Prehľadne a bez námahy tak môžu nájsť odpovede na svoje otázky,“ hodnotí Ctibor Košťál.
Všetko toto sa deje na portáli www.odkazprestarostu.sk, kde môžu dávať ľudia podnety už aj z Považskej Bystrice. Stačí len vybrať toto mesto z iných ponúkaných na portáli, a tak sa užívateľ dostane na podstránku, ktorá sa venuje Považskej Bystrici. „Tu ľudia nájdu podnety od iných ľudí, môžu sa zapájať do diskusie a sledovať ako sa podnety riešia. Všetko je veľmi jednoduché. Vpravo hore môžu kliknúť na Nahláste podnet, kde nájdu formulár na nahlásenie toho, čo ich trápi,“ hovorí bližšie k fungovaniu portálu Košťál. Dodáva, že ak prejaví nejaké mesto záujem o prepojenie s ich mestskou stránkou, tak to nie je problém. „Máme to tak napr. v Spišskej Novej Vsi,” konkretizuje Košťál.
Fakty o portáli
Portál Odkazprestarostu.sk bol po prvýkrát spustený v Bratislave vo februári 2010, odkedy sa postupne stal dobre fungujúcou súčasťou komunikácie samosprávy s obyvateľmi v ďalších mestách a obciach, zlepšil ich činnosť a do dnešného dňa prispel k vyriešeniu viac než 3100 problémov, ktoré trápili ich obyvateľov. Obľúbenosť portálu rastie najmä vďaka jeho užívateľskej jednoduchosti.
Autor článku
Autor: BERKO