O komisiách mestského zastupiteľstva sme sa zhovárali s Ivanom Rončákom z mimovládnej organizácie Transparency International.
Aké je postavenie komisií a či sú z hľadiska uplatňovania demokracie v politike dôležitým orgánom a prečo?
- Komisie sú poradným orgánom obecného zastupiteľstva, ich dôležitosť je daná zvyklosťami v konkrétnej obci. Ale v princípe sú prvým orgánom obce, kam prichádza návrh, o ktorom budú neskôr poslanci rozhodovať. Už tam sa dá zachytiť návrh, ktorý prípadne nie je celkom v súlade s verejným záujmom a začať pracovať na jeho zmene. Čiže byť členom komisie je dôležité pre aktivistov s ambíciou kontrolovať moc a je to aj takou školou miestnej politiky - možnosťou privoňať k rozhodovaciemu procesu. Rozhodnutie komisie však nie je pre nikoho záväzné. Význam komisií vzrastá tam, kde si vybudovali takú vysokú autoritu, že ich názor sa vníma ako zásadný a poslanci sa pri konečnom rozhodnutí riadia názorom príslušnej komisie.
Mali by byť komisie verejné?
- Nie je dôvod, aby boli neverejné. Taký dôvod nastáva len v prípadoch identických ako pri rokovaní obecného zastupiteľstva.
Aký je váš názor na to, ak sa komisie zrušia, nanovo zostavujú a niektorí členovia, ktorí v nich pracoval, už v nich nie sú aj napriek tomu, že preukázali snahu pracovať a nepatrili ku chronickým absentérom na rokovaniach?
- Je potrebné vychádzať z toho, že komisie sú poradným orgánom obecného zastupiteľstva. A teda poslanci majú plné právo povedať si, kto im má radiť. Ale komisie si autoritu vybudujú len vtedy, keď ich členmi budú naozaj odborníci a ich názor bude odborným názorom, nie politickým.
Čo hovoríte na tajnú voľbu členov komisií?
- Existuje princíp, že o personálnych veciach sa hlasuje tajne, o nepersonálnych verejne. Osvedčil sa aj v praxi.
Čo si myslíte o tom, že má na rokovaniach v komisiách byť zástupca primátora, a nie hlavný kontrolór, ako to požadovali poslanci?
- Účasť členov vedenia mesta by mala byť podriadená zmyslu rokovania komisií - podať na prerokovávaný materiál odborný pohľad a uľahčiť tak rozhodovanie poslancov pred hlasovaním. V niektorých prípadoch má preto väčší význam prítomnosť hlavného kontrolóra ako viceprimátora, niekedy naopak.
Aký máte, ako politológ, človek z Transparency International, ktorý pozná pomery v rámci regionálnej politiky, postreh, čo sa týka činnosti komisií?
- S uznášaniaschopnosťou komisií majú problém vo viacerých samosprávach. Dôležité je, aké kompetencie sa dajú komisiám a najmä, ako sa nakladá s ich stanoviskami. Ak sa naozaj berú vážne, účasť je lepšia - členovia komisií majú pocit, že sa na ne oplatí chodiť.