V Považskej oslavovali most dôležitejší ako mesto

Chceli mať obchvat a tunel, dostali most priamo nad hlavami. V sobotu už väčšina obyvateľov mesta diaľnicu oslavovala. Niekoľko desiatok rodín spod diaľnice na oslavy nemalo dôvod.

Obyvatelia Považskej Bystrice v sobotu využili možnosť prejsť sa po  novootvorenej estakáde a užiť si výhľad. Ich menej šťastní spoluobčania riešia, ako budú pod diaľnicou žiť.Obyvatelia Považskej Bystrice v sobotu využili možnosť prejsť sa po novootvorenej estakáde a užiť si výhľad. Ich menej šťastní spoluobčania riešia, ako budú pod diaľnicou žiť. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Veľkolepý program, hudba či sprístupnenie estakády ponad mesto pre korčuliarov a peších sprevádzalo otvorenie diaľničného úseku D1 cez víkend v Považskej Bystrici.

Väčšina miestnych už pozabudla na protesty proti diaľnici priamo ponad centrum mesta a z estakády sa tešili. Prišlo ich niekoľko tisíc a oslavy pripomínali prvý máj.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chronológia1995 – Vtedajší minister dopravy Alexander Rezeš (HZDS) navrhoval skrátiť termín dokončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami o desať rokov, teda v roku 2005.2001 – Po sporoch o koncepciu trasy diaľnice D1 v úseku Sverepec – Vrtižer vtedajší investor stavby – Riaditeľstvo diaľnic – zamietol tunelové varianty a presadil estakádu.2007 – V decembri sa začala výstavba úseku D1 ponad Považskú Bystricu. Najzložitejšou častou stavby sa stali estakáda Považská Bystrica (1 444 metrov) a estakáda pozdĺž Hričovského kanála (1694,5 metra).2010 – Úsek dlhý 9,6 kilometra cez Považskú Bystricu otvorili dnes ráno 31. 5. 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Dominanta mesta, ako nazvali most niektorí politici na včerajšom slávnostnom prestrihnutí pásky, však trápi niekoľko rodín, ktoré zostali bývať pod diaľnicou.

Ani po opakovaných snahách o odkúpenie ich rodinných domov a niekoľkoročnej komunikácii s Národnou diaľničnou spoločnosťou sa odškodnenia nedočkali.

Dve strany cestyHoci väčšina obyvateľov Považskej Bystrice nesúhlasí s tým, ako dopadli obyvatelia pod diaľnicou, diaľnicu si v sobotu prišli pozrieť a večer sa zabávali pri pesničkách Elánu.

Jednu z najdrahších slovenských skupín zaplatili firmy, ktoré diaľnicu postavili. Medzi nimi aj Váhostav Juraja Širokého. Rovnako honosná bola mediálna kampaň NDS k diaľnici. Do domácností rozposlali CD so slovenskými hitmi, ďalšie desiatky tisíc eur zaplatí ročne za vysvietenie diaľnice zospodu.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze na odkúpenie nehnuteľností pod diaľnicou však štát ani stavebné firmy nenašli. Za desaťkilometrový úsek zinkasovali firmy vyše 340 miliónov eur, väčšinu z peňazí Európskej únie.

„Najskôr stavebný ruch, špina a otrasy. Teraz očakávame hluk. Od železnice sa po pylónoch šíri popod diaľnicu,“ hovorí o bývaní pri diaľničnom pylóne Ján Panák.

Predať nehnuteľnosť v tejto lokalite je takmer nemožné. „Dom stratil cenu a je nepredajný,“ povedal František Martaus, ktorý si postavil dom v 90. rokoch. Nenapadlo mu, že by niekto povolil diaľnicu cez centrum mesta.

Melánia Rýpalová počas výstavby diaľnice pravidelne v záhrade zbierala rôzne predmety vrátane železných tyčí. Nechce žiť celý život v strachu, či niekedy nespadne na jej dom auto.

„Poradíme sa s právnikmi. Naše súdy sú také, aké sú, preto počítame aj s možnosťou, že skončíme na európskej úrovni,“ povedal Panák.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnica ušetrí pol hodinyDiaľničiari v Považskej Bystrici pretlačili najlacnejší variant diaľnice z ôsmich navrhovaných, vylúčili aj možnosť obchvatu a tunela. Ten chcú teraz postaviť železnice počas modernizácie trate.

František Martaus sa na otvorenie diaľnice neprišiel pozrieť. „Chápeme potrebu diaľnice, ale ako rodina žijúca pod diaľnicou veľa toho oslavovať nemáme. Z otvárania diaľnic sa aj tak robia politické kabarety.“

Výstavbu diaľnice sprevádzali aj snahy NDS zmeniť vzhľad mosta, v podobe lacnejšieho a jednoduchšieho variantu. S tým nesúhlasila Európska komisia.

„Som rád, že som sa dožil otvorenia diaľnice, most sa mi páči. Nechcel by som bývať pod diaľnicou, ale niekto sa musí obetovať v prospech všetkých,“ zhodnotil Ján Novák, ktorý sa prišiel v sobotu prejsť po diaľnici.

Čas cesty medzi Žilinou a Bratislavou sa skráti podľa prepočtov NDS približne o pol hodiny.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna

Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 893
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 439
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 427
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 326
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 242
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 892
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 505
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 215
  1. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  2. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  3. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  4. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  5. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  6. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  7. František Adam Paló : Mário
  8. Rado Surovka: Je Progresívne Slovensko progresívne ?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 404
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 891
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 543
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 448
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 352
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 027
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 968
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 801
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  2. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  3. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  4. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  5. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  6. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  7. František Adam Paló : Mário
  8. Rado Surovka: Je Progresívne Slovensko progresívne ?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 404
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 891
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 543
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 448
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 352
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 027
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 968
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 801
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu