POVAŽSKÁ BYSTRICA. Pred spustením diaľnice sa začali v meste šíriť rozličné fámy. Ľudia sa obávajú, či nehrozí pri dopravnej nehode pád auta, nákladu či skla z protihlukových stien. Pod mostom sú totiž obývané domy, mestské komunikácie a chodníky.
Tiež sa šíria reči o tom, že sa má diaľnica spustiť v polprofile, len na chvíľu a potom zavrieť, či o tom, že sa diaľničný most posúva. Stavbári tvrdia, že ide o zbytočné fámy.
Dobré zaťažovacie skúšky
Najzložitejšou stavbou z hľadiska dopadu na obyvateľstvo, ale aj stavebnej náročnosti bola v rámci diaľnice D1 Sverepec-Vrtižer stavba mestskej estakády. Zaťažovacie skúšky mosta dopadli podľa stavbárov výborne, stavba je postavená dobre.
„Statické a dynamické zaťažovacie skúšky dopadli výborne. Robili ich odborníci zo Stavebnej fakulty v Žiline. Diaľnicu otvoríme v plnom profile, pravú aj ľavú stranu. Po slávnostnom spustení bude premávka bez nejakých obmedzení. Vyvraciam fámy o tom, že sa diaľnica otvorí a následne na to zavrie," hovorí Rudolf Kimerling, zo združenia Sverepec-Vrtižer, ktoré diaľničný úsek stavia.
Zhora nebezpečenstvo nehrozí
Kimerling dodáva tiež, že obyvatelia nemusia mať po spustení mosta strach z toho, že by ich zhora niečo ohrozovalo. „Na moste sa snažíme použiť všetky najmodernejšie stavebné prvky, aby sme zabezpečili bezpečnosť na ňom i pod ním. Samozrejme, robíme len to, čo dá projektant do projektu a Národná diaľničná spoločnosť rozhodne o investovaní," hovorí Rudolf Kimerling.
„Ľudia majú pocit, že hlavným nosným zábradlím je protihluková stena a ona by mala slúžiť ako zábrana, keby zišlo vozidlo z cesty. Nie je to tak. Za stenou je totiž asi dvojmetrová medzera, kde je ešte odtokový žľab, kúsok cesty a potom je umiestnené želozobetónové zvodidlo," dodáva Kimerling. Zvodidlo je nadimenzované aj na náraz kamióna so záťažou v plnej rýchlosti.
Dodatočné opatrenia robili stavbári na výplni protihlukových stien. „V sklách sú lanká, ktoré zabezpečia, že keď sa sklo rozbije, nevypadne a nespadne dolu, len sa zbortí," dopĺňa Anton Minárik, zo združenia Sverepec-Vrtižer.
Pohľad na mesto za protihlukovou stenou. Vo výplni vidieť lanká, ktoré majú zabrániť padaniu skla pod most.
Nespustia len jednu polovicu mosta
Stavebné práce budú podľa oboch inžinierov ukončené včas. Slávnostné strihanie pásky, ktoré je predbežne avizované 30. mája je teda reálne. Program by mal trvať celý deň, od rána až do desiatej večer. Rudolf Kimerling doplnil, že diaľnicu budú otvárať v plnom profile. Aj na mestskej estakáde budú do prevádzky uvedené obe polovice. Nepotvrdil informácie, že by sa mala spustiť len jedna.
Pripustil však, že most musí spĺňať aj túto podmienku. „Staticky je most naprojektovaný tak, že sa po ňom
musí dať jazdiť aj len po jednej strane. Musí spĺňať túto požiadavku v prípade, že by sa obmedzila doprava na jednej polovici pre dopravnú nehodu," dodáva Kimerling. V prípade takéhoto spustenia mosta však môžu byť podľa Antona Minárika problémy s dopravou na križovatke Centrum.
Pre verejnosť bude slúžiť kyvadlová doprava
V deň otvorenia diaľnice je na diaľničnom odpočívadle, ktoré sa nachádza na vŕšku nad Kukučínovou ulicou v meste, pripravený program pre verejnosť. Na korčuliach a pešo si budú môsť ľudia prejsť úsek z tohto miesta smerom k estakáde a ďalej za mesto. „Na dopravu verejnosti, ktorá si bude chcieť prejsť diaľnicu bude slúžiť kyvadlová doprava. Pešo alebo na vlastných autách sa ľudia cez križovatku na Strede nedostanú. Nedokázali by sme inak zamedziť, aby sa niekomu niečo nestalo v čase, keď ešte nebude cesta oficiálne spustená," dodáva Kimerling.
Presmerovanie dopravy na diaľnicu sa bude robiť v nedeľu neskoro večer a v pondelok nadránom. V pondelok ráno býva dosť hustá premávka. To môže spôsobiť hlavne pri nájazde na diaľnicu pri Sverepci šoférom problémy.