Práce na diaľničnej estakáde nad Považskou Bystricou sa natrvalo preniesli hore, na mostovku. V máji dielo dokončia.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Všetky piliere na diaľničnej estakáde, ktorá ide cez mesto, sú už spojené vozovkou. Harmonogram prác na prvom úseku D1 Sverepec-Vrtižer stavbári dodržiavajú. Termín ukončenia koncom mája je podľa nich reálny.
Všetky vozíky sú doleStavbári sa teraz už pohybujú len na povrchu vozovky. Posuvné vozíky, ktoré sa používali pri stavbe estakády cez mesto, sú už všetky dole. Ich použitie vyžadovala technológia letmej betonáže. „Jedna veľká plošina, ktorá je nad riekou, sa ešte nezložila. Je nad vodou a železnicou, čo predstavuje problém pri skladaní. Plošina preto musíme posunúť o niekoľko metrov späť, aby sa mohla bezpečne zložiť na inom mieste," hovorí vedúci projektového tímu združenia Sverepec - Vrtižer Anton Minárik.
Viac fotografií nájdete tu: http://povazska.sme.sk/c/5247991/vystavba-dialnice-spajanie-pilierov.html
V marci majú izolovaťSilné mrazy, ktoré udreli v januári, narobili stavbárom trochu vrásky pri betónovaní poslednej špáry. Konštrukcia je na tomto mieste trochu tenšia, museli preto vyčkať na vhodnejšie počasie a potom betónovať, aby nedošlo k praskaniu. Všetky piliere estakády sú však už spojené.
„Most je v podstate celý spojený do jedného telesa. Pracujeme na predpínaní káblov pre statické zabezpečenie a pripravuje sa armatúra pre betonáž vnútorného zvodidla. Potom most presne zameriame, zmeria sa aj presná niveleta, zbrúsia sa rôzne nerovnosti na vozovke a začneme s montážou protihlukových stien," hovorí o ďalšom postupe prác Minárik.
Na marec majú naplánované izolačné práce, čo však vyžaduje teploty minimálne päť stupňov nad nulou. „V harmonograme sme mali priestor aj v prípade, že by bola tuhá zima. Zmonolitnenie mosta sme vo februári stihli," hovorí Minárik.
Finišuje sa aj na troch menších mostoch medzi Sverepcom a mestskou časťou Jelšové.Termín ukončenia prác koncom mája je podľa stavbárov reálny.
Prehliadka mostaStavbári sú ochotní vyhovieť aj požiadavke občanov, aby bola ešte pred oficiálnym spustením pre motoristov daná možnosť prejsť si dokončené dielo pešo, na korčuliach či bicykli. Všetko záleží od dohody s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Prísľub na takéto sprístupnenie diela dal pri poslednej prehliadke diaľnice minulý rok v decembri aj premiér Róber Fico. Na koľko dní by mali ľudia túto možnosť, zatiaľ nie je dohodnuté.
Ojedinelá stavbaMestská estakáda stojí na siedmich pilieroch. Tri z nich sa stavali priamo v meste, vzdialené sú od seba asi 120 metrov. Estakáda sa stavala systémom letmej betonáže, pričom práce prebiehali z pilierov v niekoľkometrovej výške. Pri betonáži jednotlivých lamiel sa používali posuvné vozíky. Najvyšší bod estakády vrchol pylóna, na ktorom sú závesné laná, je vo výške 56 metrov.
Čo sa týka výstavby ostatných mostov, mali stavbári problémy s Galanovcom. Pre zlé geologické podložie museli vybudovať viac pilierov ako pôvodne plánovali.
Viac ako deväťkilometrový úsek diaľnice Sverepec - Vrtižer v hodnote takmer 300 miliónov eur je rozdelený na dva úseky. Prvý, ktorého súčasťou je aj mestská estakáda, stavia združenie Sverepec - Vrtižer (Doprastav, Skanska), druhý združenie Manín (Váhostav, Strabag, Krýsl, Bogl).