Nespokojní sú aj autodopravcovia na Považí

So zavedením mýtneho systému sú nespokojní aj autodopravcovia v Púchove a Považskej Bystrici. V podpore akcie Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) sú však opatrní.

So zavedením mýtneho systému sú nespokojní aj autodopravcovia v Púchove a Považskej Bystrici. V podpore akcie Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) sú však opatrní.

POVAŽSKÁ BYSTRICA/PÚCHOV. Na čerpacie stanice v týchto okresoch sa neprihlásili do ústredia UNAS žiadni koordinátori petičnej akcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí dopravcovia na Považí priamu podporu petičnej akcii dopravcov na čerpacích staniciach nevyjadrili. Voči zavedeniu mýtneho systému však majú veľké výhrady.

Mali začať skôr

Podľa autodopravcu z Považskej Bystrice Milana Kollára, ktorého firma zabezpečuje kamiónovú dopravu, UNAS pravdepodobne nezohnala koordinátora, ktorý by bol ochotný organizovať petičnú akciu na čerpacích staniciach v Považskej Bystrici a Púchove.

SkryťVypnúť reklamu

„Ja zatiaľ neriešim nič, čo sa týka podpory vyhlásenia, lebo neviem s určitosťou, čo za tým je. Myslím si, že je už neskoro, s podobnou akciou sa malo začať skôr. Vedeli sme o tom všetci dopravcovia minimálne polroka dopredu. Je však pravda aj to, že konečné informácie o mýtnom systéme prišli až mesiac pred zavedením mýta. To bola chyba, malo to byť určite skôr. Že bude mýto, to sme však vedeli, aj že príde spoplatnenie," hovorí Kollár.

Má viacero výhrad

Kollár má však tiež viacero výhrad voči mýtnemu systému. Nepáči sa mu, že na Slovensku sa spoplatňujú aj cesty, ktoré v zahraničí bežne spoplatnené nie sú a že sú platené úseky, nie prejazdené kilometre. Tiež si myslí, že Sky Toll podľa neho nezvládol situáciu, čo sa týka informovanosti o mýtnom systéme. „Ako dopravcu ma, samozrejme, zaujíma, čo sa deje. Na jednej pumpe som už bol a prejdem si aj ďalšie," dodáva Kollár.

SkryťVypnúť reklamu

Nepostihne to len dopravcov

Podľa Jozefa Daniža z firmy ADP z Púchova nie je celkom pravda, čo tvrdí UNAS o pripomienkach k systému zo strany ČESMAD.

„ČESMAD pripomienkoval, ale ministerstvo mnohým pripomienkam nevyhovelo. Ak mi však niekto v tomto štáte chce tvrdiť, že sa mýtny systém nepremietne do cien, a to nielen za dopravu, ale aj ceny tovarov, je to naivné," hovorí Daniž a dodáva, že poplatky za mýto sa teda nedotknú len dopravcov, ale v konečnom dôsledku všetkých obyvateľov.

„Doteraz stačilo dať na rok na diaľničnú známku do tisíc eur, teraz pri ôsmich až do desaťtisíc kilometroch, ktoré auto prejde medzi hypermarketmi po Slovensku, to robí 17-tisíc eur, čo je obrovský nárast. Dopravcovia sú teraz momentálne bez rezerv, takže určite sa to nejako premietne do ceny prepravy. Tá zas následne ovplyvní cenu za všetko, čo si ľudia kúpia," tvrdí Daniž.

SkryťVypnúť reklamu

Technické problémy

Ľubomír Kozák z firmy ADP bol na stretnutí, kde sa prezentoval systém, v máji minulý rok. „Boli sme vtedy šokovaní, že všetci zodpovední za zavádzanie mýtneho systému boli absolútne nepripravení. Navrhovali niektoré technické riešenia, ktoré nemali obdobu v okolitých krajinách, kde je systém zavedený. Už vtedy sme hovorili, že budú problémy s fungovaním," vracia sa do minulosti Kozák.

Treba riešiť dane

S protestnou akciou UNAS sa Kozák nestotožňuje. Všetko, čo až teraz únia žiada, podľa neho už ČESMAD a Asociácia dopravcov Slovenska pripomienkovali dávnejšie pred zavedením mýta.

„Môžu však len vyjednávať, nemôžu ministerstvu dopravy nič nariaďovať. Všetci sme nespokojní. Po valnom zhromaždení ČESMAD ešte v novembri minulého roku boli zaslané listy na ministerstvo dopravy, financií aj predsedovi vlády. Doteraz sa nikto neunúval odpovedať. Ak sa postoj nezmení, nedá sa vylúčiť, že aj zo strany dopravcov združených mimo UNAS dôjde v blízkej budúcnosti k nejakej dôraznejšej akcii," dodáva Kozák. Tvrdí však, že najprv treba vyjednávať. Riešiť treba podľa neho otázku cestnej dane a spotrebnej dane z palív, na čo tlačí ČESMAD už dlhšie. „Na zníženie spotrebnej dane z palív tlačí ČESMAD už štyri roky," hovorí Kozák.

Nezohľadnené ekoinvestície

Zlé je podľa Kozáka aj to, že v akýchkoľvek daniach aj poplatkoch pri mýtnom systéme sa len minimálne zohľadňujú emisné normy vozidiel, čo je pre dopravcov bezvýznamné a nemotivujúce.

„Ak investujete do nových vozidiel, aby ste chránili životné prostredie, v našom daňovom systéme, ani mýtnom sa to dopravcom nezohľadňuje. V zahraničí je to inak. Sadzby sa aktívnym dopravcom znižujú," hovorí Kozák.

Kritika pokutovania

Veľmi kriticky sa Kozák ako dopravca stavia k systému pokút.

„Mýtna polícia je schopná nadviazať komunikáciu počas jazdy vozidla so systémom a vidí, či je všetko, čo sa týka mýtneho systému, zo strany vozidla správne navolené a či je zariadenie na snímanie v prevádzke. Ak zistí nejaký nedostatok, zastavia vás a najnižšia pokuta pre vodiča je stanovená na hranicu 1600 eur. Keď ju nie je vodič schopný zaplatiť na mieste, potom sa to postúpi na obvodný úrad dopravy, kde to bude už 2600 eur. Keby sa preukázal úmysel, že jednotka nie je účinná, pokuta môže byť až 16,5-tisíc eur," hovorí o vysokých pokutách, ktoré sú likvidačné, Kozák.

Problémy, že by bola jednotka nečinná nedopatrením, sú hlavne v prípade nie pevne nainštalovaných jednotiek (zdroj napätia zo zapaľovača). Preto dopravcovia tlačili na to, aby boli jednotky na pevnú montáž.

Zvýšenie nákladov

Nárastu nákladov pre zavedenie mýtneho systému sa obávajú aj iní dopravcovia.

„Zavedenie mýtneho systému mi veľmi zvýšilo náklady. Predtým som platil za diaľničnú známku ročne necelých 664 eur (20-tisíc korún), a teraz to môže byť okolo 4900 eur (140 až 150-tisíc korún) ročne v závislosti od najazdených kilometrov," povedal menší dopravca Jozef Brečka z Púchova. Na vládu mali tlačiť podľa neho hlavne väčší dopravcovia už skôr. Menším sa lobuje ťažšie. Teraz už je dosť neskoro.

„Autobusy mi zatiaľ ešte stoja, ale obávam sa zvýšenia nákladov. Neviem, čo sa stane, keď zvýšené náklady premietnem do ceny za prepravu. Je otázne, či si niekto bude ochotný pri zájazde zaplatiť zvýšenú cenu, či budú mať športové kluby, ktorým zabezpečujem prepravu, peniaze na takto zvýšené náklady. K ničomu dobrému to nepovedie. Keby zrušili cestnú daň, išlo by to. Ale tá sa platí, nafta je drahá a teraz ešte mýto... Neviem kam nás to dovedie," hovorí Miroslav Pavlech z Dolných Kočkoviec, ktorý zabezpečuje autobusovú dopravu.

Pri zachovaní všetkých doterajších odvodov štátu je to pre dopravcov situácia neúnosná.

Nikto náklady na mýto nezohľadní

Jaroslav Hudec z Púchova čaká, ako sa situácia vyvinie. Sadzby v mýtnom systéme sa mu zdajú vysoké.

„Nepáči sa mi, že sa platí za celé úseky, nie od kilometra, nikto nevie presne, ktoré úseky sú platené a ktoré nie. Celý systém nie je dobre pripravený. Náklady mi vďaka zavedeniu mýtneho systému vzrastú o osem možno až desať percent. Ťažko povedať, že ak premietnem toto zvýšenie nákladov do ceny za prepravu, či bude ten, pre koho zabezpečujem dopravu, ochotný to akceptovať. To asi nie. Navrhnem to, ale ako to dopadne neviem, lebo každý sa aj minulý rok snažil tlačiť ceny dolu. Čakám, uvidím," hovorí Hudec.

Zabezpečoval rozvoz pneumatík, ale aj iného tovaru pre firmy malými nákladnými autami. Štát by podľa neho po neustálych zmenách pri platení odvodov do štátnej kasy mal pre dopravcov potom garantovať minimálnu cenu za prepravu.

Zvýšia sa aj poplatky za odpad?

Jednotky na mýtny systém musela zakúpiť aj spoločnosť Megawaste, ktorá zabezpečuje v Považskej Bystrici zvoz komunálneho odpadu. Aj jej náklady stúpli. Cenu za odvoz odpadu zavedenie mýtneho systému tiež ovplyvní.

„Pôjde to mimoriadne hore. Dal som príkaz riaditeľovi, aby to vypočítal, o aké zvýšenie pôjde. Firma sa bude snažiť premietnuť ho aj do ceny za odvoz odpadu, ktorú platí za služby samospráva," povedal Viliam Staník, konateľ z Megawaste. To by potom mohlo mať dopad aj na následné zvýšenie poplatkov za komunálne a dobné stavebné odpady pre obyvateľov mesta.

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 829
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 221
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 534
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 946
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 840
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 309
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 610
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 757
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 197
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 385
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 651
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 241
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Štvrťfinálová postupová radosť hokejistov Považskej Bystrice.

Hráči si za celú sezónu zaslúžili, aby ich povzbudil plný štadión.


LUNA, n.o. radí, čo robiť, ak poznáte niekoho, kto zažíva domáce násilie


Ilustračné foto.

V štatistike dominovali technické zásahy, ktorých bolo 87.


SITA
Vyšetrovateľ z Považskej Bystrice vzniesol obvinenie 30-ročnému mužovi.

K útoku došlo v Horných Kočkovciach.


  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 610
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 757
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 197
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 385
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 651
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 241
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu