POVAŽSKÁ BYSTRICA. Vydláždené okolie žardiniér pri verejných záchodoch postavené len pred rokom firma rozkopala. Obyvatelia sa čudovali, čo sa deje, keď sa tu stavalo len nedávno. Podľa mesta to bolo pre stavbu chodníka, ktorý má zabezpečiť bezpečný prechod ľudí do kostola, čo v minulosti nebolo možné.
V návrhu rozpočtu na roky 2009 až 2011 sa investícia spomína ako rekonštrukcia chodníka pri verejných WC. Chodník však v týchto priestoroch nikdy nebol, jeho budovanie výbor mestskej časti nepožadoval. Mal iné priority, ktoré sa doteraz nerealizovali.
Kritika investície
Občanom vadí, že o zámere budovania chodníka v ich mestskej časti nebol vopred nikto poriadne informovaný. Majú výhrady aj voči zámeru.
„Vadí mi zámer, a myslím, že nie len mne. Problém majú autá, ktoré parkujú na platenom parkovisku pri Dome služieb. Súčasne môže vychádzať a vchádzať len jedno auto, a cez deň sa bežne stane, že autá, ktoré sa chcú dostať z cesty na parkovisko musia čakať na ceste, kým auto vychádzajúce z parkoviska sa z neho dostane. Ubudlo z parkovacej kapacity parkoviska pred vynovenými WC . Pokiaľ mi je známe, boli plány zrušiť väčšiu časť tržnice na Strede a prerobiť ju na parkovacie miesta. Táto vec mala byť zrealizovaná ešte do konca tohto roka," kriticky posúdil stavbu obyvateľ Michal Bajzík.
Prečo taký postup?
Bajzík tiež dodal, že by ho zaujímalo, prečo dostala prednosť realizácia nezmyselného chodníka, ktorý nebol predmetom spoločenskej objednávky, pred realizáciou nových parkovacích miest na mieste tržnice - čo by bolo oveľa potrebnejšie.
„Vadí mi aj to, že o tomto zámere nebol vopred nikto informovaný - a nakoľko to ide z peňazí nás všetkých, bolo by minimálne na mieste informovať, na čo prispievame," dodal. Podobné výhrady voči stavbe má viacero občanov. Sťažujú sa aj na zlé technické riešenie.
Zdôvodnenie mesta
Mesto zdôvodňuje opodstatnenosť investície požiadavkami „peších" občanov z mesta na bezpečný prechod do kostola, kde to v minulosti nebolo možné.
„Vjazd do parkoviska bol široký ako samotné parkovisko, nebol tam organizovaný spôsob vjazdu a výjazdu. Týmto spojením umožníme bezpečný prechod, ako aj spojenie dvoch oddychových častí od kina Mier k vznikajúcemu Mariánskemu námestiu. Vytvoríme zónu dlhú niekoľko sto metrov len s jediným prechodom cez komunikáciu. Touto stavbou sme zrušili asi 8 parkovacích miest, ktoré sa týkajú hlavne nájomníkov Domu služieb. Ešte tento rok po dohode z VMČ bude zrušená časť tržnice pre vytvorenie nových parkovacích miest," vysvetľuje opodstatnenosť investície Peter Adam z majetkového útvaru mesta.
Investície a vyhýbavá odpoveď
Zaujímalo nás koľko sa na tejto akcii preinvestovalo z mestského rozpočtu.
„Celkové náklady na úpravu celého okolia ( odvodnenie, asfaltový koberec, chodník do podchodu, značenie....) sú vo výške asi 80 000 eur, no v rozpočte je suma 40 000 eur. Práce neboli ešte dokončené a odovzdané, no budú vo výške do 40 000 eur, v zmysle rozpočtu. Akcia bola schválená v kapitálovej časti na rok 2009 a v rozpočte je vyšpecifikovaná ako rekonštrukcia parkoviska a chodníka pri WC Stred vo výške 40-tisíc eur," poskytol informácie Adam.
Na priamu otázku či suma 40-tisíc eur je cena za chodník, ktorý sa vybudoval pri verejných WC a či nie je dosť vysoká sme dostali nasledovnú odpoveď: „Suma je za korzo spájajúce mestskú zónu s námestím pred kostolom."
Žiadali sme predsa len ešte raz upresniť, čo sa realizovalo v sume 40-tisíc eur. Dostali sme vyhýbavú odpoveď: „Po prebratí prác vám môžeme predložiť zoznam vykonanej práce a dodaného materiálu, samozrejme, aj s cenou."
Inú vybrali, iná bola na stavbe
Realizátora prác hľadalo mesto v elektronickej aukcii. Prihlásilo sa do nej šesť firiem - Cestné stavby Žilina, Stavea, VinkStav, KT-stav, Perfekt DK, Krajči. „Zákazku vykonáva firma KRAJČI ako víťaz aukcie. Zmluvný vzťah ma vždy iba víťaz aukcie v zmysle zákona o verejnom obstarávaní" uviedol vedúci útvaru Adam.
Na stavbe sme však našli celkom inú firmu a pýtali sme preto, či vie mesto že má firma subdodávateľa a či má subdodávateľstvo v pravidlách aukcii ošetrené „Máme platnú zmluvu, iné veci, ktoré uvádzate mi nie sú známe," uviedol Adam.
Mali celkom iné priority
Zástupcovia výboru mestskej časti tvrdia, že požadovali pre občanov celkom iné priority. „Stavba chodníka pri verejných WC, nepatrila medzi požiadavky investičných akcií výboru a ani sme ju vedeniu mesta nenavrhovali. Pre rok 2009 sme mali úplne iné priority. Požadovali sme zvýšenie počtu parkovacích miest a revitalizáciu tržnice tak, aby v nej ostali tri-štyri stánky pre príležitostných predajcov zeleniny a zvyšok sme chceli premeniť na oddychovú zónu. Na okraji tržnice sme po konzultácii s občanmi, plánovali vytvoriť len jeden
pás parkovacích miest pre pozdĺžne parkovanie áut tak, aby nemuseli parkovať na priľahlej komunikácii, ktorá by sa tým stala prejazdnejšou. Taktiež si myslím, že na Strede je potrebné najskôr obnoviť rozpadávajúce sa chodníky v medziblokových priestoroch, prípadne na Železničnej ulici, kadiaľ vodia desiatky ľudí svoje deti do škôlky a až potom budovať nové
chodníky. A aj pri ich stavbe je potrebné komunikovať s VMČ, lebo tie zvyčajne vedia najlepšie, čo na ktorom sídlisku treba opraviť, či vybudovať," hovorí poslanec a člen výboru mestskej časti Karol Janas. Stotožňujú sa s ním aj ostatní členovia.